onsdag den 17. marts 2010

DSB-KONTROLLØR BESKYLDES FOR OVERFALD

DSB-KONTROLLØR BESKYLDES FOR OVERFALD
En tilbageholdelse kørte ifølge et vidne helt af sporet tirsdag på Svanemøllen Station. En afrikansk kvinde blev angiveligt udsat for vold.

Torsdag den 3. maj 2007, 14:07

Tirsdag morgen er den 29- årige forretningsfører i fodboldklubben HIK Mads Harder på vej til Hellerup med S-toget. På Svanemøllen Station på Østerbro rystes han af et optrin på perronen.

»En afrikansk udseende pige på 18-19 år råber op om, at en kontrollør, der er ved at tjekke hendes billet, ikke skal røre hende. Han prøver at skubbe hende ned på en bænk, men hun råber bare højere. Pludselig ser jeg, at han spænder ben på hende, lægger hende i benlås på asfalten og sætter et knæ i ryggen på hende. Det var fuldstændigt vanvittigt, og jeg er allerede rystet på det tidspunkt,« forklarer Mads Harder. Optrinnet får et endnu mere bizart twist, da en anden ung kvinde oprørt over behandlingen henvender sig til kontrolløren, der har følge af to kolleger.

Hyler og skriger

»Han giver hende en mavepumper, så hun ryger en meter tilbage. Den afrikanske pige er på det tidspunkt ved at slippe fri af grebet, men får så et hårdt skub, så hun ryger ind i bænken og tilbage i benlåsen. Hun hyler og skriger, og folk er lamslåede,« fortsætter Mads Harder, der henvender sig til to andre kontrollører, der ankommer med et andet tog. De overværer optrinnet nogle meter derfra, og giver Mads Harder ret i, at det er alt for voldsomt, hvad der foregår. Alligevel griber de ikke ind, og det harmer Mads Harder.

»Manden, der lægger pigen i benlås, virker fuldstændig bindegal. Hans to kolleger dækker ligesom for ham og skærmer mig af, da jeg vil i kontakt med dem. Det er for dårligt, at de fire andre ikke stopper ham,« siger Mads Harder.

Civil anholdelse

Da Mads Harder stiger på sit S-tog, ligger kvinden stadig i benlås på perronen, og han ringer fluks til DSB for at indgive en klage.

De beder ham om at sende noget på skrift, og det gør han fra sit arbejde samme dag.

»Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det var enormt frustrerende, og jeg overvejede at gribe fysisk ind. Men kontrollørerne virkede truende, så jeg måtte nøjes med at hæve stemmen. Nu håber jeg, at DSB tager min klage alvorligt og finder ud af, hvad der er foregået,« siger Mads Harder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar